יום שלישי, 4 בנובמבר 2008

נראות (visibility) של עובדים

נושא הנראות של עובדים בכל חברה שהיא אינה סטארט-אפ גארג'י (זאת אומרת, בגדול, מעל 5 אנשים) הוא נושא שעולה מחדש כמעט עם כל צוות שאני עובד איתו. ללא קשר לאיכות הטכנולוגית\טכנית\מקצועית של הצוות - למרות שיש טעות נפוצה שאנשים טובים עובדים וזה כל מה שחשוב להם.

ככל שהזמן עובר ואני פוגש יותר צוותים כאלה, אני מבין שהדרך להתמודד עם בעית הנראות היא ישירה וישרה. תמיד נמצא המתכנת שיעלה את השאלה הכאילו ברורה, כאילו מתחכמת, שאלה שלכאורה אני לא יכול לנצח עם תשובה מספיק טובה: "אם אני עובד הרבה שעות, עובד טוב, עובד מקצועי - האם אני צריך לעבוד פחות כדי שידעו מה אני עושה?".

והתשובה שלי היא להפתעתו, כן. האירגון צריך לדעת מה האירגון עושה. על מה אנשים עובדים, איך הם מתקדמים, מה הסיכונים, מה הן הדרכים לא לעשות את אותן טעויות שוב ושוב. איך האירגון מתמודד, כמה הוא שואל, איך הוא מתמודד עם שאלות קשות ואיך מגיעים לתשובות טובות - כל אלה הן שאלות מצויינות -  יש אירגונים שעושים את זה טוב ויש כאלו שפחות. יש שיטות פיתוח שמבקשות יותר דיווח ויש כאלה שפחות - אבל עדיין לא פגשתי צוות שבו כל אחד עושה מה שהוא רוצה ולא מדבר עם האחרים. זה לא צוות, זו קבוצה של משוגעים.

אחד מתפקידי כמנהל היא לאפשר למתכתנים לתכנת יותר ולדווח פחות. לצמצם (לא להעלים! זה לא אפשרי והרבה פעמים לא רצוי) את הביקורקטיה למינימום ואת הזמן הטכני למקסימום. מצד שני, אחד מתפקידי כמנהל הוא לגדל אנשים, לעזור להם להתפתח ולעזור להם ללמוד. את זה אני יכול לעשות רק אם אני יודע הרבה מאוד על מה הם עושים ואיך הם עושים את זה - ובשביל זה אני חייב נראות.

איך משיגים נראות?

  • שולחים סטטוס קבוע (לא חד פעמי) על דברים חשובים, עדיף לפני שהמנהל מבקש. חושב מאוד שהסטטוס יהיה קבוע מתחילת הטיפול בבעיה (או מהרגע שהיא הפכה לחשובה) על הסיום, לא קטעים מסויימים. המנהל חייב לסמוך על הדיווח שלכם.
  • האימיילים שלכם צריכים להיות ברורים. המנהל קורא הרבה תכנים והרבה סטטוסים, ולא תמיד מבין תוך שנייה על מה מדובר. אם אתם מוסיפים למנהל עוד עבודה ("לך אחורה ותקרא על מה מדובר") אתם אולי צודקים, אבל אתם רק גורעים מכמות הזמן שהמנהל שלכם יכול לטפל בכם. הסבירו מה המצב, מה הבעיה, ומה הסטטוס הנוכחי - אם שום דבר לא ממש השתנה, לא קורה שום דבר אם אתם עושים copy&paste, בשביל זה המציאו את זה.
  • דברו בישיבות על מה אתם עושים - בין אם זו ישיבה שבועית או scrum יומי. אל תנסו להעביר את הזמן שלכם - הוא שלכם, תשמתשו בו.
  • דברו גם במטבח, בצהריים, מתי שאפשר ונוח - על מה עשיתם, מה ראיתם. אף פעם אי אפשר לדעת מי שומע ואיך זה ישחק לטובתכם.
  • הגיבו מהר - אם המנהל שלכם מבקש משהו - מהירות התגובה חשובה - אתם נראים מקצועיים יותר (לא הייתם צריכים ללכת לחפש אחרי התשובה), שירותיים יותר (כן, גם מתכנתים הם נותני שירות) וזמן התגובה גם מרמז על אופי העבודה שלכם.

איך לא להשיג נראות? אל תשלחו אימייל בלילה רק כדי להראות שהייתם עד מאוחר. צוותים טובים עובדים לפי תפוקה, ולא בהכרח לפי שעות. אני תמיד זוכר את החבר'ה שהיו מגיעים 5 שעות אחרי בבוקר (כן, היו תקופות שהייתי מגיע ב6 בבוקר לעבודה), ויוצאים שעה אחרי - רק כדי לשלוח מייל שאומר שהם לבד בעבודה. אל תשלחו רק מיילים שאנשים מודים לכם על עבודה טובה (למרות שזה חשוב) - בלי לשלוח את כל השירשור לפני זה. אם אתם רוצים שידעו מה אתם עושים תשתפו אנשים בשירשורים החשובים (כנראה שאני כמנהל ממילא רוצה לדעת על שירשור חשוב) ואני כבר אראה את התודות שאתם מקבלים ואת הדרך שבה אתם עובדים.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תמיד ראיתי דאגה ל"ניראות העצמית" שלי בתור סוג של חטא. האם במקום "לעבוד באמת" עלי לבזבז זמן בלפאר את עצמי בעזרת מיילים מעוצבים למשעי.
אמנם היום אני מבין שכך פועל העולם וכך מתקשרים אנשים, אבל לפעמים התחושה הזאת עדיין צפה שוב כשאני כותב מייל בתפוצה של מניין או יותר.

Liorsion אמר/ה...

אנונימי - זה בדיוק מה שניסיתי להביע. אין מקום לחוסר נעימות הזו - אבל מעבר לזה - היא פוגעת בך ובמקום העבודה שלך. הידע על מה שאתה עושה, עשית ואתה יודע הם חלק חשוב מזרימת מידע טובה באירגון..