יום שבת, 17 בנובמבר 2007

הערכת עובד שמשתפר..

 

אחד הרגעים הקשים בניהול הוא הרגע של הערכות עובדים. בהנחה שלא כל העובדים מושלמים ומאושרים, תמיד יהיו קטעים שקצת יותר קשה לעבור.

אחת הבעיות שעלולות לעמוד בפני מנהל היא בעיה של עובד שהשתפר מאוד במשך השנה. לכאורה - אידיאלי. למעשה - בעיה קשה. העובד מקבל הערכה על שנה שלמה של עבודה. לעיתים קרובות הערכה זו תשפיע על השכר, העלאה בדרג\מעמד, תפקיד הבא, וכולי, וקשה לתת הערכה טובה על סמך זמן קצר יחסית שהעובד עבד בו בצורה מסויימת (אפילו שזו היתה צורה מעולה). בנוסף, יתכן שהעובד עשה מאמץ מיוחד בחודשים האחרונים כדי לקבל את ההערכה הגבוהה, אך זהו מאמץ שהוא אינו יכול או רוצה להתמיד בו לאורך זמן - או במילים אחרות - זו אינה הערכה מדוייקת.

בפני המנהל צריך להיות מערך של אפשרויות תגמול לעובדים. כאן נכנסות האופציות הנוספות והשימוש החכם בהם. העובד המתואר כאן צריך לקבל פידבק חיובי, אישי, ואמיתי. כדאי לתת דוגמאות מהחיים האמיתיים (כמו תמיד כשנותנים הערכה), גם על העבודה המצויינת אבל גם על העבודה הפחות טובה שנעשה מוקדם יותר בשנה. כדאי להסביר מדוע במצב כזה קשה למנהל לתת הערכה גבוהה במיוחד, אם כי לציין שאם צורת העבודה הזו תמשך, בהחלט ייתכן שתהיה הערכה מצויינת בהזדמנות הבאה הראשונה (לא להבטיח דבר! אינכם יודעים באמת מה יקרה, ואם תוכלו לתת משהו בפעם הבאה), אבל כרגע זה לא אפשרי. מצד שני, כדי להשאיר את העובד עם המוטיבציה, לעודד אותו הלאה, ולתת את הערכה - כדאי לנסות להכין איזו תוספת, בונוס קטן או פרס, תלוי ביכולת של המנהל והחברה.

אין תגובות: